Systemet i træningen bygger på kommunikation.
Ved at udførligt skabe forståelse for signaler, skaber man mulighed for at kommunikere.
Det betyder helt enkelt, at hesten ikke kan udføre den opgave, den bliver bedt om, hvis den ikke har lært hvad signalerne betyder.
Helt konkret betyder det at der bliver lavet virkelig mange repetitioner, hvor hesten bliver belønnet med eftergivenhed og fri, ved korrekt respons. Men her er det væsentlig, for hestens udvikling, at det er de rigtige signaler der bliver indlært. Heste lærer også hurtig de forkerte signaler, det vi også kalder for unoder. Korrelationen imellem forkert indlæring og manglede indlæring, giver det vi kalder for ”problemhest”, eller heste der under ridning er på forparten og stive. Samt udfordringer i håndtering fra jorden.
For at opnå lethed og små signaler til senere brug, kræver det også at man får lavet sit fundament på en ordentlig måde. Og at man helt fra starten lægger vægt på at fremme de små og lette signaler.
Erfaring har vist mig at det kræver, at man nøjsomt er helt sikker på at signalerne bliver forstået og responderet korrekt på, et efter et.
Dette gør at ting godt kan tage lidt tid i starten, men til gengæld, er det virkelig godt givet ud senere.
Det samme er gældende i tilridningen, når vi snakker om tilvænning af udstyr. En ting ad gangen, ro og sikkerhed før man tilfører noget nyt.
På den måde, undgår man situationer, der skaber frygt, og ender i adfærd man ikke kan styre, og som kræver rigtig meget arbejde for at komme til livs. På samme måde får den unge hest rytter på, når den viser at den er klar.
Rytterdelen, er en videreføring af de fremdrivende og anholdende hjælpere, og ikke en separat ting.
Desuden bygger hele systemet på, at alt vi laver med hesten, skal have en forbedrende effekt på både de fysiske og psykiske aspekter. Således er der ingenting, der er overladt til tilfældigheder, og man kan bedst styre udfaldet.